Wanneer naar de Sport Oefentherapeut?

Zowel met een sport gerelateerde klacht/blessure als een vraag rondom verbeteren van je sportprestatie kun je bij mij terecht. Je krijgt inzicht in de wijze waarop je jouw eigen mogelijkheden kan benutten, waardoor je lichaamshouding en bewegingen kunt ontwikkelen, verbeteren en/of te herstellen. Sportoefentherapie is voor de topsporter, amateur sporter of voor iedereen die graag meer zou willen bewegen.

Plezier terug krijgen in je sport staat bij mij op 1. We kijken altijd naar mogelijkheden hoe jij zo snel mogelijk je sport weer kunt oppakken, waardoor je het plezier terug krijgt en toch pijnklachten kunt blijven verminderen. Ik heb ervaring met veel verschillende sporten. Zoals; hardlopen, klimmen, boulderen, bootcamp, wielrennen, fitness, zwemmen, squash, hockey, voetbal, volleybal, basketbal, tennis en golf. Staat je sport hier niet tussen, dan neem ik graag de tijd om me ook in jouw sport te verdiepen.

Lees hier de ervaring van mensen die eerder in behandeling zijn geweest

Werkwijze Sport Oefentherapeut

We beginnen met een intake, waarin we het klachtenpatroon in beeld brengen en de hulpvraag formuleren. Na de intake ga ik met je mee om jouw sportbewegingen te analyseren in jouw omgeving. Aan de hand van deze analyse formuleren we doelen en stellen we samen een behandelplan op. De onderdelen uit het behandelplan zijn gericht op het verbeteren van de kwaliteit van de beweging. De behandeling kan plaats vinden bij mij in de praktijk of in de omgeving waar jij normaal gesproken sport. Ik kan je ook vragen om te filmen tijdens je training en dit mee te nemen naar de behandeling, waar we de situatie recreëren. Deze afspraken maken we tijdens het opstellen van het behandelplan.

Kwaliteit van de beweging

Belangrijk onderdeel tijdens de behandeling is het verbeteren van de kwaliteit van de beweging. Denk daarbij niet alleen aan techniek, snelheid, kracht of uithoudingsvermogen, maar ook aan coördinatie en lenigheid. Het verbeteren van de kwaliteit van bewegen vraagt om een motorisch leerproces. Ofwel een nieuwe beweging aanleren. De manier van leren is bepalend voor het behoud van de aangeleerde vaardigheden, bijvoorbeeld onder prestatiedruk of bij dubbeltaken. Ik werk zoveel mogelijk in de context van de sporter, door met je mee te gaan naar een training, te laten filmen of door de situatie te recreëren. Vervolgens trainen we de gewenste nieuwe beweging zoveel mogelijk in de context, zodat deze ook sneller automatiseert en toepasbaar blijft tijdens een wedstrijd of dubbeltaken.

  • sport; hardlopen
  • Kniepijn, sport gerelateerde klachten
  • Trainen in context
  • Schouderpijn tijdens klimmen/ boulderen, sport gerelateerde klachten
  • Oefenen in context ter verbetering van schouder mobiltieit

Wetenschappelijk onderzoek

Zo blijkt uit onderzoek van Peter J. Beek, 2013 dat impliciet opgebouwde kennis leidt tot stabielere resultaten. Door middel van externe focus, analoge instructies en foutloos leren kan impliciete kennis opgebouwd worden, waarmee de kwaliteit van bewegen toeneemt. Ook blijkt uit onderzoek dat de context van deze impliciete instructies belangrijk is bij de toepassing van het geleerde in de situatie van de sporter. Voor een optimale toepassing van de impliciete instructies in de context van de sporter dient de oefensituatie dicht bij de toepassituatie te liggen (C. Ober et.al, 2013).