Sportoefentherapie

Heb je last van je knie, heup, rug, schouder of elders alleen tijdens of na het sporten? Dan spreken we van sport gerelateerde klachten. De pijn kan acuut ontstaan of zich langzaam ontwikkelen en je het plezier in de sport ontnemen.

Zowel met een blessure of een vraag rondom verbeteren van je sportprestatie kun je bij mij terecht. Ik heb ervaring met veel verschillende sporten. Zoals; hardlopen, klimmen, boulderen, bootcamp, wielrennen, fitness, zwemmen, squash, hockey, voetbal, volleybal, basketbal, tennis en golf. Staat je sport hier niet tussen, dan neem ik graag de tijd om me ook in jouw sport te verdiepen.

De sportoefentherapeut geeft advies en behandeld sport gerelateerde klachten of hulpvragen. Bij sportoefentherapie leert de sporter om zo optimaal mogelijk gebruik te maken van zijn fysieke mogelijkheden. De sporter krijgt inzicht in de wijze waarop hij zijn eigen mogelijkheden kan benutten om zo lichaamshouding en bewegingen te ontwikkelen, verbeteren en/of te herstellen. Sportoefentherapie is voor de topsporter, amateur sporter of voor iedereen die graag meer zou willen bewegen.

Sport-oefentherapeutische behandeling

Na een korte intake, waarin we het klachtenpatroon in beeld brengen en de hulpvraag formuleren, ga ik met je mee om jouw sportbewegingen te analyseren. Aan de hand van deze analyse formuleren we doelen en stellen we samen een behandelplan op. Plezier in bewegen en de kwaliteit van bewegen vind ik belangrijk. Het verbeteren van de kwaliteit van bewegen vraagt om een motorisch leerproces. De manier van leren is bepalend voor het behoud van de aangeleerde vaardigheden, bijvoorbeeld onder prestatiedruk of bij dubbeltaken. Ik werk zoveel mogelijk in de context van de sporter, door met je mee te gaan naar een training, te laten filmen of door de situatie te recreëren. Vervolgens trainen we de gewenste nieuwe beweging zoveel mogelijk in de context, zodat deze ook sneller automatiseert en toepasbaar blijft tijdens een wedstrijd of dubbeltaken.

Zo blijkt uit onderzoek van Peter J. Beek, 2013 dat impliciet opgebouwde kennis leidt tot stabielere resultaten. Door middel van externe focus, analoge instructies en foutloos leren kan impliciete kennis opgebouwd worden, waarmee de kwaliteit van bewegen toeneemt. Ook blijkt uit onderzoek dat de context van deze impliciete instructies belangrijk is bij de toepassing van het geleerde in de situatie van de sporter. Voor een optimale toepassing van de impliciete instructies in de context van de sporter dient de oefensituatie dicht bij de toepassituatie te liggen (C. Ober et.al, 2013).